Dinsdag 6 maart: Rye

6 maart 2018 - Rye, Australië

Strakblauwe lucht en 27 graden. Wat een vervelend moment om de dag te beginnen. Vandaag staat er dan ook een dagje strand gepland. Heerlijk uitrusten, een beetje slenteren langs de waterlijn. Wat kan het leven toch vervelend zijn😅 Gisteravond nog even de laatste 2 afleveringen zitten kijken van “wie is de mol” , zodat als we zaterdag weer thuis zijn de finale kunnen volgen. Live Nederlandse tv kijken zou ook kunnen, maar dan is bij ons 6 uur in de ochtend. Doen we dus niet. Ook de Luizenmoeder is weer helemaal bij gekeken . Avondje afgesloten met eredivisie voetbal kijken. Blijft toch bijzonder dat je 18000 km verderop Nederlandse tv zit te kijken.

Gisteren al even lang het strand gelopen. Anneke durfde het aan om maar liefs in 5 cm diep water te lopen. De held. Sinds de uitzending over haaien gaat ze beslist hier niet in zee zwemmen. Natuurlijk doe ik daar een schepje bovenop door haar er nog eens op te wijzen dat de haaien niet het grootste probleem hier zijn. De zee hier zit vol met zee-egels, krabben, kwallen ( dan bedoel ik niet de Aussies). Dan heb ik nog niet eens over zeeslangen en pijlstaartroggen. Overigens zijn wij de enige hier die  niet echt de zee ingaan. Die Aussies trekken zich nergens wat van aan en zitten volop in zee. Dat er af en toe een been wordt afgebeten zien zij als een risico als je wilt leven. En die mentaliteit spreekt ons geweldig hier aan. Wat zo leuk hier is, althans dat vinden wij, is dat een Australiër heel praktisch is ingesteld. Je trekt vooral aan wat je lekker vind zitten. Als het heet is doe je een hoed op en zet je een zonnebril op en als je een auto koopt dan koop je er een die op alle terreinen uit de voeten (lees banden) kan. Hoe alles eruit ziet en hoe je er zelf uitziet is totaal onbelangrijk. Een Australiër is wars van uiterlijk vertoon. Je ziet hier dan ook geen Australiër die zich gekleed hebben als een Italiaan. Het moet vooral praktisch zijn en lekker zitten. Ze zijn helemaal niet nieuwsgierig, maar als ze wat willen weten van je vragen ze dat gewoon heel beleefd. Heee Guys, we zijn benieuwd wat jullie aan het doen zijn vraagt een Australiër aan ons, terwijl we aan het geocachen zijn.  Iedereen groet je als je ze lang komt of maakt even een kort praatje met je. Niet overdreven, maar gewoon aardig en onbevangen. Heerlijk die ruimte hier en die mentaliteit. Ook de restaurants zijn allemaal heel praktisch (lees ongezellig) ingericht  en allemaal in zeg maar de jaren 70 stijl. Nee voor de gezelligheid ga je hier niet in een restaurant eten, je moet vooral honger hebben. Vandaag dus een groot gedeelte van de dag op het strand vertoefd . Heerlijk die wind , waardoor het zeker niet (te) heet was, maar opletten met verbranden blijft hier van toepassing. Na het strandtochtje hadden we zin in een lekker ijsje en eindelijk vonden we een sfeervol onderkomen. (Het caltex benzinestation 😚).

Nu wordt het tijd om even uit de zon😡 te blijven als we morgen ook nog een dagje strand willen pakken. Dan gaan we naar de andere kant van de stad, want daar is ook strand. Dat heb je nu eenmaal op een schiereiland.

1. Joke:
    lekker het strand
    maar je ziet geen andere mensen, dus zal het wel gevaarlijk zijn.
  2. Louis:
    6 maart 2018
    Hoi Anneke en Marco, erg leuke verhalen en wat mij opvalt is dat de Aussies erg aardig, gewoon en vriendelijk zijn volgens jullie. Haast de perfecte mens zou ik zeggen, maar zijn er ook dingen opgevallen waar wij als nuchtere Nederlanders (wat is een nuchtere Nederlander trouwens) enige moeite mee hebben? Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het ene beter is dan het andere.
  3. Jan Douma:
    Leuke verhalen van een mooie reis Marco en Anneke
    Goede vlucht terug naar ons Neder landje