Maandag 5 maart: Rye

5 maart 2018 - Rye, Australië

Vandaag verlaten we de rust en trekken door richting Melbourne. Vanmorgen vroeg vertrokken, want Google Maps geeft aan dat we meer dan 3 uur reistijd hebben. Vreemd, want het is vandaag maar 125 km rijden. Bochtige wegen of is er iets anders aan de hand? We rijden eerst nog even naar Lorne, want onze benzinetank begint aardig leeg te raken. We nemen geen enkel risico, want in de middle of nowhere zijn er niet al te veel tankstations. In Lorne een heel ander beeld dan gisteren. Toen was het zondag en blijkbaar had iedere Australiër en Toerist Lorne uitgekozen om daar de dag door te brengen. Het was  er heel erg druk en er waren nauwelijks parkeerplaatsen vrij. Echter niet voor deze rasechte Hollander, die een vrij plekje spotte. Daar mocht je echter maar een kwartier staan, maar ja dat begrijp je niet als je een buitenlander bent. 🤔

Vandaag een heel ander beeld gekregen van Lorne. Wat een liefelijk plaatsje en wat een ruimte om je auto te parkeren. Maar goed, we waren hier om te tanken en nadat we dat gedaan hadden gingen we richting Rye, onze laatste stop voordat we doorreizen naar Melbourne. Het gaat voorspoedig ondanks de bochtige weg en vooral die toeristen die geen bocht kunnen nemen zonder vol in de remmen te gaan. Zet ze allemaal eens op de fiets en stuur ze een berg af dan leren ze vanzelf sturen. 🤓 Rustig, Marco je hebt nog vakantie. Volgende week mag je je weer uitleven. Ineens wordt het duidelijk waarom Google Maps wel degelijk aangeeft dat we nog 2 uur te gaan hebben voor die 30 km. We moeten een pont pakken om over te steken. Eigenlijk wel leuk. Een boottochtje van een klein uur. Heerlijk relax moment.  Voordat we dat doen bezoeken we nog even een plaatsje, want een grote historie heeft. Reeds in de 18e eeuw schreef dit plaatsje al geschiedenis. Tijd genoeg om een brug te bouwen zou je denken, maar dat zou wel een heel lange brug worden. 😃

Aan de overkant geeft Google maps keurig aan dat Rye nog slechts 10 minuten rijden is. Rye is het Zandvoort van deze omgeving met een aantal grote verschillen. Er is hier zo’n 150 km strand en als ik voor elke strandligger 1 dollar zou krijgen dan zou ik vanavond een pilsje kunnen kopen. Er zijn zoveel parkeerplaatsen bij het strand dat de parkeerplaatsen rondom Schiphol er jaloers op zouden worden. Uiteindelijk komen we daar toch nog redelijk vroeg aan, maar dat is geen enkel probleem. We zijn van harte welkom. Het huisje waar we ons op voorhand niet zoveel van hadden voorgesteld, omdat het in een woonwijk ligt, blijkt juist heel erg leuk. Opnieuw een lieve gastvrouw, die denkt ( wellicht omdat we vegetariërs zijn) dat voor de honger hier komen. Het is een selfcatering huisje, maar wat we hier binnen aantreffen daar kunnen we een week van leven. Gelukkig hadden we nog geen boodschappen gedaan. We zitten op 200 meter van het strand en op 400 meter van het centrum van deze redelijk grote badplaats. We hadden gepland dat we de laatste  3 dagen van de reis een beetje zouden kunnen relaxen aan het strand, lekker uit rusten om ons voor te bereiden op de lange terugreis. Dan moet je natuurlijk wel het weer een beetje meehebben. Nou dat is gelukt . Vandaag is het een lekkere 25 graden en de komende dagen gaan we de 30 graden weer aantikken. Heel vervelend allemaal zo aan het strand. Nu zou je denken dat als je 200 meter van het strand afzit dat dit makkelijk te lopen is. Dat kan wel, maar dan loop je in Australië echt voor gek. Niemand doet dat. Zoals wij met de auto naar de sportschool gaan om daar te gaan fietsen zo rijden Australiërs tot letterlijk op het strand om daar te gaan wandelen en te gaan barbecueën. Het beloven nog een aantal heerlijke, warme dagen te worden.

1. 5 maart 2018
    hallo lieverds, Het zal toch wel even afkicken worden hoor terug in Nederland , maar jullie hebben veel geweldige herinneringen om mee te nemen he. nou geniet zolang het kan . doeoeg
  2. Irma:
    5 maart 2018
    Hier is het weer ook weer zacht, de extreme kou is gelukkig het land uit. Als jullie aan het eind van jullie vakantie de zon meenemen, komt het in Nederland ook weer helemaal goed 🌞🌞