Maandag 26 februari: Grampians nationaal Park

26 februari 2018 - Grampians National Park, Australië

Het blijft een rare gedachte, dat in Nederland de maandag nog moet beginnen, terwijl hij hier al weer bijna om is. Vandaag zijn we rustig begonnen. Eerst een heerlijk uitgebreid ontbijtje en daarna was het tijd voor de was. Je kunt nu eenmaal geen kleding mee nemen voor 5 weken en dus moet er vandaag gewassen worden. Gelukkig is dit voor Anneke een van haar grootste hobbies dus zag ik haar huppelend naar de wasserette gaan. 😂De wasmachines zijn hier razendsnel, omdat ze een kraan hebben met heet water dus hoeft de wasmachine niet het water helemaal op te warmen. 45 minuten en de was was klaar. Maar ja dan moet het nog gedroogd worden en we hadden geen zin om nog uren te wachten op de wasdroger. Er is hier maar een klein wasrekje  waar een paar kledingstukken oppassen. Dus hebben we alle was in de kofferbak van de auto gedaan. Keurig netjes neergelegd en toen we terug kwamen was alle was droog, doordat de auto de hele dag in hete zon had gestaan. Vandaag zijn we natuurlijk uitgebreid het nationaal park The Grampians gaan bekijken. Deze natuurgebieden zijn zo groot dat je ze alleen per auto kan bekijken en dan nog mag je maar 10% van het park bekijken. De rest is beschermd natuurgebied. De hele dag zijn we met de auto van het ene uitzichtpunt naar het andere gereden, van het ene wandelgebied naar het andere wandelgebied, van de ene waterval naar de andere waterval gereden. Wat een natuurschoon. Het ene is nog mooier dan het andere. Soms is omschrijven lastig en moet je gewoon de foto’s laten spreken. De warmte neemt hier extreme vormen aan en dat maakt het wandelen steeds zwaarder. Het is echter zeer de moeite waard. Zo hebben we een aantal prachtig watervallen gezien, die ook voor de nodige verkoeling zorgen. Alle Australiërs, jong en oud, zijn zo verstandig om een bescherming tegen de zon te dragen. Een petje is echt niet voldoende. Je oren en je nek zouden er na een dag uitzien als een gloeiworm. De meeste dragen dan ook een hoed. Ook wij hebben al vrij snel toen we in Australië aankwamen een hoofddeksel aangeschaft. De uv-straling hier in Australië is vele malen hoger dan in Europa en dat betekent dat ook al zijn de temperaturen hier helemaal niet zo hoog (2 weken terug was het hier nog 45 graden) je toch snel zal verbranden. Momenteel is het hier zo’n 25 graden, maar neem van mij aan dat de gevoelstemperatuur vele malen hoger aanvoelt. Op dit moment zitten we heerlijk op onze veranda in de schaduw te genieten van een kopje thee/rode wijn Het is nu even te heet om in de zon te zitten. Morgen gaan we het park verder verkennen.

1. Joke:
    26 februari 2018
    Wat een pracht foto,s weer
  2. 26 februari 2018
    wel heel eng lijkende foto,s hebben jullie weer gemaakt hoor ,bij sommige houd ik,(hoogte vrees) mijn adem in . enfin jullie hebben dat dus niet ,. erg mooie foto,s hoor.dat wel dikke knuffel voor jullie beide xxxxxxxxx
  3. Alfred:
    26 februari 2018
    Mooi verhaal. En nog mooiere foto's. Wij genieten nog steeds met jullie mee. Blijf vooral zo schrijven en foto's maken. Veel plezier en op naar het volgende avontuur, Met de vriendelijke groeten.
  4. Anneke:
    26 februari 2018
    Wat genieten jullie van een fantastische droomreis!
    En het leuke is: wij genieten mee, dankzij jullie mooie verhalen en prachtige foto's!
    Ik wens jullie nog heel veel plezier!
  5. Jan Douma:
    Nice
  6. Irma:
    26 februari 2018
    De hoedjes staan jullie goed hoor 👍🏻